10 Aralık 2015 Perşembe

Panettone Noel Keki

Geçen yıl bu günlerde yılbaşı sofram için neler yapabileceğimi düşünürken daha önce bir kez yediğim Panettone geldi aklıma. Bu aslında  bir İtalyan ekmeği  ama kek havasında tatlı bir ekmek. Epeyce araştırıp  en özgün tariflere ulaştım. Yılbaşından iki gün önce bir kaza geçirip kolumu kırdım. Yılbaşı sofram da hayal oldu. Sonraki günlerde  uzun, eziyetli bir süreç geçirdim. Kolum iyileşti  iyileşmesine de, kırık sonrası gelişen tendon  sıkışmaları hala canımı acıtıyor.

Bu yılbaşında aklıma yine Panettone düştü.
Öncelikle bu kekin yılbaşı sofralarında çok popüler olmasının nedeni, bereket ve uğur getirdiğine inanılması. İçi kuru meyvelerle, meyve şekerlemeleri ile, bazen de çikolata tanecikleri ile dolu olan, mayalı, tereyağlı kek hem çaya hem de kahveye yakışıyor.


Çok da  hoş bir hikayesi var: İtalya'nın Milano kentinde Atelanni adında bir genç, bir fırıncı ustasının kızına aşık olur. Fırıncı, bu genci kendi fırınında  çalıştırmaya başlar ve ondan  nefis bir kek pişirmesini ister. Atelanni kendini babaya beğendirebilmek için  çok uğraşır. Bir çok denemeden sonra bu kek ortaya çıkar. Keki hem kızın babası  Tonio Usta beğenir, hem de Milano halkı  bayılır bu keke. Tam da yılbaşı öncesi olduğu için  fırının müşterisi olan tüm  insanlar  kapış kapış alırlar. Kekin adı da Atellani  yerine Tonio Usta'nın adı ile anılır. ''Tonio'nun ekmeği'' anlamına gelen Panettone, işte böyle  ortaya çıkmış.

Gelelim benim Panettone kekime;
İşi şansa bırakmamak için ardarda iki kez denedim. Biraz malzemelerde  oynama yaptım. Pişme sırasında bir kez  elektrik kesildi. Yine de her ikisi de güzel oldu diyebilirim. Eminim üçüncüde ben de Atellani  kadar başarılı olacağım. Özellikle  pişirme işleminin sonlarına doğru  evi saran enfes koku  anlatılmaz, yaşanır.
Ben kekimde portakal kabuğu şekerlemesi, yaban mersini, kuş üzümü, şamfıstığı kullandım., diğer malzeme  ve gereçler  şöyle:
Öncelikle derinliği fazlaca olan silindirik bir kalıp kullanmanız lazım. Konserve kutularını  kalıp olarak kullananlar varmış.  Yuvarlak, küçük bir kek kalıbını karton  kullanarak yükseltenler de var.  Ben ekmek yapma makinesinin iki gözlü kalıbını kullandım. Derinliği15cm, çapı da 12-13cm ama tam yuvarlak değil, hafif köşeli gibi. Yine de kekim. güzel göründü.



Bu ilk yaptığım kek: Tarif buradan  Ben şekeri biraz azaltıp yerine bir kaç kaşık pekmez koydum.Ayrıca portakal kabuğu şekerlemesi, yaban mersini ve kuş üzümü  ve ceviz ekledim.













Bu da diğeri. bu kez daha çok kabardı, biraz kalıptan taştı.







Biraz uğraştırıcı ama denemenizi tavsiye ediyorum. Mutlu bir yıl dileği ile...


35 yorum:

  1. Nefis görünüyor ellerine sağlık afiyet olsun 😊 👍🎄🎁❤

    YanıtlaSil
  2. Mmm nefis görünüyor, ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
  3. Elinize sağlık çok güzel görünüyor. tadıda nefisdir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir parçacık tattım, oldukça güzel:) Sağ olun.

      Sil
  4. Çok güzel gözüküyor eminim tadıda çok güzeldir.

    YanıtlaSil
  5. Görüntü güzel nazar değmesin afiyet olsun :)

    YanıtlaSil
  6. Benim de merak ettiğim tariflerdendir, ama sırasını bekliyor, herhalde gelmedi daha zamanı, ama şimdi bunu görünce cesaretlendim, harika görünüyor, ellerine sağlık, 2016'da denemeliyim mutlaka, listeme eklemeliyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de deneyin. Aklınızda kalacağına yapın gitsin:)

      Sil
  7. Çok emek verdiğinizi düşünüyorum. Gerçekten güzel görünüyorlar, keki biliyorum ama hikayesinin bilmiyordum.Panettone kekinin en büyük özelliği biliyor musunuz bilmiyorum ama bıçak, kaşık gibi aletler deymecek bu kesin kuralı.Elle koparıla koparıla yeniyor. Başta yadırganabilir ama çok hoş oluyor öyle yemek. :)) Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaa, ne güzelmiş. Biraz yağlı ama olsun, elle kopara kopara yeriz artık:)) Bilgi için ve yorum için teşekkürler.

      Sil
  8. Umarım Atellani sevdiği kıza kavuşmuştur. Bu ekmekte gözüm kaldı, ben de bir punduna getirip deneyeceğim. Sevgilerimle. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tonio Usta ''daha önce hiç yapılmamış şahane bir kek yaparsan kızı veririm''demiş. Atellanni de bunu başarmış. Demek ki kavuştular:))Bizden de sevgiler.

      Sil
  9. Ellerine sağlık iştah kabartan bir görüntüsü var:) İlhan beyin yazdığı yeme şekli de hiç kötü değil piknikte ekmeğin paylaşılması gibi:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler. Bence de. Henüz burada havalar ılık. Bir bahçe pikniğinde bunu yapmalı:)

      Sil
  10. Geçenlerde arkadaşım bu keki tam da yerinden bize getirmişti. Benim evde kız kıza biz bize yeni yıl kutlamasında afiyetle kekimizi yemiştik. Bu tarifinizi deneyeceğim. sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kekiniz Milano'dan mı geldi:)) Ne hoş! Şanslısınız. Afiyetler olsun. Kendi mutfağınızda pişirip güzel bir kek olduğunu görmek de hoş. Deneyin. Bizden de sevgiler.

      Sil
    2. Evet. Arkadaşım pinuccia bloğunun sahibi iş seyahatinden bizler için getirmişti. Geçen hafta 22 kişi yeni yılımızı kutlamıştık. Tabii ki kendi mutfağında pişen çok daha leziz ve de anlamlı olur. Deneyeceğim tarifi.

      Sil
  11. begonvilli ev.....arkadaşım....maşallah diyorum....emeğine sağlık...sevgiler emel.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim canım. Bizden de sevgiler.

      Sil
  12. Hikayesi çok güzel, eminim tadı da öyledir ama sunumunuz harika en çok da :)
    O kokinalar nasıl tatlı, nasıl zarif :)
    Ellerinize sağlık, afiyetler olsun, şans, bereket getirsin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğendiniz demek:) Kokinaları orman yürüyüşlerimde buldum. Bir kaç tane almıştım. Bu fotoğraf karelerine kısmet oldu. Güzel dilekler için teşekkürler!

      Sil
  13. çok lezzetli görünüyor elinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  14. Oh mis mis ..... ♥♥♥

    Panattone ile ilk yakınlaşmam 90' lı yılların başına rastlar. O zamanlar büyük otellerin Yılbaşı sepetlerinde vardı. Hiç unutmuyorum Tha Marmara otelinden kocaman bir kutu içinde satın almıştım ilk. Hikeyesini de Martha Steward' dan duymuştum. Sizinle hafızamı tazeledim.

    Gelelim bizim ilk Panattone kutusuna. Kocaman ve üzeri karlar altında eski evler ve sokaklarla süslü. Kutusu yılbaşı temalı olduğu için yılbaşı ağaçlarımızın altına kondu (çok dekoratiftir hala kullanıyoruz)

    Sonraları gittiğimiz yerlerden getirdik. Ta ki iki yıl önce bize yakın bir fırında yapıldığını görene kadar. O zamandan bu yana da yerli alıyoruz :D Artık sırada yapımı kaldı.Bu güzel tarif ve anlatımın üzerinden yapmayalım da ne zaman yapalım değil mi?

    Ellerinize, fotograf makinanızın kadrajına sağlık. Müthiş olmuş (büyük ve kabarmış alan tercihm)

    Sevgi ve selamlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizim kültürümüzde olmasa da ben yılbaşı sepetlerini seviyorum. Sevdiğimiz insanlara özel bir günde onları mutlu edecek, gülümsetecek ufak tefek hediyeleri derleyip şık bir sunumla vermek ne hoş. Şehirde yaşarken, bu hediyenin anlamını kavrayacak dostlar vardı. İmkanlarımız dahilinde bir kaç yılbaşı sepeti hazırlayıp yılbaşı öncesi ulaştırdım. O marketlerde hazır olarak satılanlardan değil de, kişilere özel hazırlardım. Sevdikleri bir şarabı, çikolata markasını, kahveyi bilmek, küçük el işleri ile daha da özel kılmak, evde çocuklar varsa onların seveceği bir şeyler koymak, hatta evin minik patilisi varsa ona da, adı iliştirilmiş bir giysi ya da ödül bisküvileri koymak incelik değil de nedir:)Bu sepete Panattone koymak fikri çok hoşuma gitti. Ne var ki burada yılbaşı sepeti verecek dostlar yok. Ancak oğlumun ailesi için bir sepet hazırlayabilirim. O sepete de mutlaka bu keki yapıp koyacağım:)) Panattone kutunuz hala saklayıp kullanmanız çok güzel. Anlattığınıza göre çok şık bir kutu olmalı.Yakınınızdaki fırında yapılması da ayrı bir güzellik. Artık bu tür fırınlar yaygınlaşmakta. Alanya'da bir Alman aile, alışık oldukları Paskalya çöreklerini, Bavyera ekmeklerini çok özledikleri için böyle bir fırın açmışlar. Çok başarılı olmuşlar. Ben gidip görmedim ama beğenen dostlar anlatmıştı. Noel, ekmek, hediye sepeti derken sohbet uzadı ama bana iyi geldi:))Sizlere mutlu, huzurlu, gönlünüzce yeni yıllar olsun sevgili dostlar.

      Sil
  15. Çok uzaklarda, oğlumun yanındayım. Acaba malzemeleri bulabilirmiyim. Umarım bulurum, gelinimin ailesi için yapmak isterim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle bulunmayacak türden bir şey yok sevgili arkadaş. İçine koyacağınız meyve şekerlemelerini kendiniz kolaylıkla yapabilirsiniz. Diğerlerini de zevkinize göre ayarlayın. Mutlaka çok güzel olacaktır. Şimdiden ellerinize sağlık.

      Sil
  16. Görüntü ve sunum çok güzel ellerinize sağlık afiyet olsun. Hikayesini paylaşmanızda çok iyi olmuş. Nefis bir paylaşım olmuş teşekkürler .

    YanıtlaSil
  17. İştah açıcı bir görüntü:) ellerinize sağlık..

    YanıtlaSil
  18. Ellerinize sağlık. Çok lezzetli görünüyor. Hatta yazınızı okurken eşim de yanımdaydı. Fotoğrafı görünce, aaa bundan ben de isterim, hemen tarifini al dedi :)) Dolayısıyla denenecekler listesine girdi. Afiyetle yiyin sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim sevgili blog komşum. Bugün Antalya'dan misafirlerim geldi. Sabah erkenden bu keki ekmek yapma makinesinde denedim. Çok güzel oldu. Tüm sıvı malzemeleri ve şekeri, yumurtayı tekneye koydum. Sonra her göze iki su bardağı olacak şekilde un, en üste de bir tatlı kaşığı şekerle iki tatlı kaşığı instant maya koyup standart ayarda pişirdim. Sonuç çok iyi. Ekmek makineniz varsa çok daha kolay yapılıyor. Beyefendiye selamlar.

      Sil

Beğeni ve görüşleriniz benim için çok değerli. Yürekten teşekkürler.