19 Kasım 2013 Salı

Omega3'ün Doğru Kullanımı



On yıl kadar önce doktor tavsiyesi ile tanıştım omega 3 tabletleri ile. Akademisyen bir aile dostumuz, ''günde iki tane alıver, yararını göreceksin'' demişti.  Ancak, o tavsiye edilen,  günde  iki tabletin içeriği, kaç mg olduğu vs hakkında en ufak bir bilgim olmadan almıştım o yıllarda. Tek bildiğim, Omega 3 yağ asitlerinin vücut tarafından üretilmediği ve  çok da gerekli olduğuydu. Balık yağı, keten tohumu, ceviz, semizotu  gibi besinlerde  bulunduğu biliyordum ancak  hayat boyu bunları düzenli ve yeterli miktarda  almamız mümkün olamayacağı için besin takviyesi olarak alınması gerekiyor. Omega 3 'ün kalp damar sağlığının korunmasında,  alerji ve zihinsel hasarların önlenmesinde ve daha bir çok konuda önemli olduğu biliniyor.
Daha sonraları onca Omega 3'ü boşuna mı aldık? dedirtecek  yazılarla karşılaşır olduk. Buradaki makalede olduğu gibi  Kafalarımız karıştı tabii ki. Ne de olsa bu tür besin takviyeleri ticari  ürünlerdi ve çok da büyük bir pazar oluşturulmuştu.
Üstelik  Omega 3 içeren ürünlerin bazılarının  kalitesiz olduğu, kirli denizlerden çıkarılan  soğuk deniz balıklarından elde edilmiş olanların ağır metaller  içerdiği söyleniyor. Her firma kendi ürününün en iyi en yeterli ürün olduğunu savunuyor, diğerlerine güvenmememizi  telkin ediyor. Bütün bu kafa karıştırıcı durumlara rağmen benim gibi,  Omega 3 takviyesine ihtiyacınız olduğunu düşünenlerdenseniz; önce doğru ürünü  bulmalıyız. Ayrıca bilmemiz gereken bir  konu daha var:
Alınması gereken miktar. Aldığınız ürünün içindeki DHA  ve  EPA oranlarına mutlaka bakın! Ben bunların ne olduğunu da araştırdım: EPA (Eikosapentaenoik asit), DHA docosahexaenoic asit, her yaştaki insan için  gerekli uzun zincirli yağ asitleriymiş.
 Piyasadaki ürünlerde, genellikle  3'e 2  oranı bulunuyor. Demek ki, 500 mg'lık  bir takviyede  300 mg EPA için 200 mg DHA oluyor. Günlük alınması gereken DHA+EPA miktarı bana 500-1000 arasında olmalı diye önerildi.
Bir başka tavsiye de, Omega 3 tabletini aldığınız an, içeriğindeki maddelerin kandaki oksijenle reaksiyona girmesi nedeni ile gücünü kaybetmesi. Bu nedenle  içeriğinde  E vitamini olanları tercih etmeliymişiz.

Unutmayın, dozaj önemli!  Çünkü eksik doz boşuna alınmış tabletler demek. Fazla doz ise kanı  sulandırıcı etkisinden dolayı tehlikeli .  Önerilen doz 1000-1500 mg.  Siz yine de  doktorunuza danışarak belirleyin dozunuzu.

Evet, bu konuya uzun süredir kafa yormaktayım.  Anlayacağınız, epeyce araştırdım   Derli toplu bilgilere ulaştığım şu siteye de göz atabilirsiniz. http://tr.wikipedia.org/wiki/Omega-3_ya%C4%9F_asitleri
Hepinize sağlıklı, kaliteli  bir yaşam diliyorum.

4 yorum:

  1. Yanıtlar
    1. Umarım yazdıklarımın yararlı olamuştur. Sağlıklı günler dilerim.

      Sil
  2. O kadar önemli bir konuyu ele almışsın ki anlatamam. En azından benim için çok önemli. 13 yıldır tek bir gün bile aksatmadan omega3 takviyeleri alırım. Kesinlikle önemli olan DHA ve EPA yağ asitlerini de yeterli miktarda içermesi. Aktarlarda bile satılıyor ama içerikli bence çok yetersiz. 30 yaşımdan beri kullanırım. şimdi 43 yaşındayım ve daha 1 hafta önce tüm testlerimi kontrol amaçlı yaptırdım. Rüya gibi. Bunu sadece omega 3 tüketimine bağlayamam tabi, yanı sıra beslenmeme ve sporuma çok dikkat eden biriyim. Yaşam tarzı aslında sadece seçimlerden ibaret. Neyi seçersek onu yaşıyoruz.
    Bu güzel yazı için çok teşekkür ederiz canım...
    Çok sevdiğim Begonvilli Ev sakinlerine sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de önemli. Bu gibi konulara gereken önemi göstererek çok daha kaliteli bir yaşam sürmemiz olası. Dediğin gibi sadece omega 3 tüketimi ile iş bitmiyor. Yürüyüşler, dengeli beslenme gibi konular da yaşamımızın bir parçası olmalı. Senin için çok sevindim. Yürekten kutluyorum. Sağlıklı ve güzel günlerin devamını diliyorum..

      Sil

Beğeni ve görüşleriniz benim için çok değerli. Yürekten teşekkürler.