9 Ağustos 2011 Salı

Datça Hurması ve Yok Edilen Doğal Güzelliklerimiz




Dün İzTv'de bir belgeselde izledim.
Datça Hurması Dünya’da sadece Girit Adası, Datça, Bodrum ve Kumluca’da doğal olarak yetişen Türkiye'nin tek doğal hurma türüymüş. Sürekli bir yer altı suyuna ihtiyaç duyan, meyvelerinin küçük olması ve meyve salkımlarının dik durumda bulunmasıyla diğer hurma türlerinden ayrılan bu nadide tür, en çok Datça'da karadan yolu olmayan, kuzeyi tepeciklerle çevrili bir koyda bulunuyormuş. Görüntüler cennet gibiydi.

Ne var ki, Datça Hurması'nı tanıtan uzmanın anlattıkları içimi acıttı. Bu güzel ağaçlar insanların yerleşim alanlarını genişletmesi ile hızla yok oluyormuş. Yani kıyılar yağmalandıkça, başka bir deyişle bir yere insanlar el atınca, doğal güzelliklerimiz de yok oluyor. Bunun geri kazanımı da mümkün değil. Çünkü türler yok oluyor, yapılaşma doğanın canına okuyor...

9 yorum:

  1. Datça nın bademi meşhur biliyordum bunun yanı sıra hurması olduğunu bilmiyordum ne yazık ki olduğunu öğrendiğim anda neslinin tüketildiğinide öğrenmiş oldum maalesef insanlar kendi menfatları için yapmıyacakları yok unutuyorlarki çocuklarımıza verilmek üzere tıpkı atalarımızdan bize verildiği gibi doğa emanettir ama anlamak isteyen yok işlerine gelmiyor sanki dünya dar gelmişcesine yıkıp kesip betonlaştırıyorlar her yeri:(( Üzgünüm.......

    YanıtlaSil
  2. Sevgili Yıldız gibi ben de Datça'nın bademini biliyordum hurmasını sizden öğrendim. Nasrettin Hoca bindiği dalı keserken neyi anlatıyordu acaba diye düşünmeye gerek var mı? İnsanoğlu bir bedendeki mikrop misali o bedeni yok etmeli ki kendi yaşamını da sona erdirebilsin...
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  3. Bundan en az 10 sene önce Atlas dergisi bu konuyu işlemişti. Temmuz 1993 sayısı.

    Çok güzel görüntüler vardı.

    Yazık. Herşey gibi onları da mahvediyoruz.

    Endişeli anne Çiğdem

    YanıtlaSil
  4. Bence koruma işine kendimiz başlamalıyız :) mesela bir kampanyanın parçası olmak yada kampanyayı bizzat başlatmak gibi :)

    YanıtlaSil
  5. ne ugruna nelerı kaybeder olduk

    her alanda boyle:(

    YanıtlaSil
  6. Thanks for your very nice words on my blog! I don´t understnad much of what you are writing here, but very nice pictures. :-)

    YanıtlaSil
  7. Merak etmeyin Datça'da o alanlarda yapıya izin verilmiyor tabi Bodrum vs bilemem. Özellikle belediye tam merkeze bir tane getirip dikti, sıkıntısı çok olan bir ağaç ama DAtçalılar sahip çıkıyor. Çıkıyoruz:)

    YanıtlaSil
  8. Görüntüler çok güzel gerçekten.Habere çok üzüldüm..Ve malesef herşey gibi oradaki güzellikler de yok olup gidecek...

    YanıtlaSil
  9. Tutsak ne güzel söylemiş, daha doğrusu Nasrettin hoca ne güzel anlatmış yıllar yıllar önce:Bindiği dalı kesen galiba millet olarak sadece biz kaldık dünyada.Hayırlara vesile olur inşaallah, sevgilerimle.

    YanıtlaSil

Beğeni ve görüşleriniz benim için çok değerli. Yürekten teşekkürler.