3 Ekim 2008 Cuma

Şiir-Müzik / Rus Ezgisi / Oçi Çorniye


Klasik romans tarzında olan ve sıklıkla Çingene müzisyenler tarafından seslendirildiği için 'çingene şarkısı' olarak da nitelendirilen çok güzel bir halk ezgisidir Oçi Çorniye( Kara Gözler). Oçi Çorniye şiirini (orijinal adı: Çornye Oçi) Ukraynalı şair Evgeni Grabenka Pavloviç (1812-1848) 1843 yılında yazmıştır. Moskova'da tanıdığı karagözlü bir kıza aşık olduğu ve ona ithafen bu şiiri yazdığı söylenir. Şarkının bestesinin kime ait olduğu konusunda ise değişik görüşler var. Yazar James F.Fuld bu şarkının ilk olarak 1884 yılında duyulduğunu yazıyor. (The Book of World-Famous Music, 4. Baskı sayfa 417-418) Ancak bunu doğrulayacak bir müzik kaydı yok.1897'de A.Gutheil tarafından basılan başka bir kitapta ise bu şarkının, bir Alman bestekarı olan Florian Herman'ın Opus 21 valsinin melodisinden esinlenerek yaratıldığı yazıyor.Feodor Şaliapin adlı Rus opera sanatçısı 1927 yılında bu şarkıyı meşhur etti. Bu şarkıyı devlet opera ve Balesi sanatçısı Emre Aytekin'in sesinden (bas) canlı olarak dinlediğim zaman bir kez daha hayran kaldım.Emre, 2000 yılında Dokuz eylül Üniversitesi Devlet konservatuarını bitirmiş. Antalya'daki yaz konserlerinde dinleme şansım oldu. Harikulade bir sesi ve yorumu var.Oçi Çorniye 'yı de mükemmel seslendirdi.
Bu şarkıyı Julio Iglesias 1982 tarihli MOMENTOS albümünde Nathalie adıyla seslendirmişti. Fransızca versiyonunu da 'Nostalgie' adıyla okudu.Gerçekten de bu melodinin Türk müzik severlerin kulaklarına tanıdık gelmesi çok doğal. Biraz dolambaçlı yollardan olsa da, Oçi Çorniye (Kara Gözler) şarkısının ezgisi Türk pop müziğine kadar ulaşmıştı. Ajda Pekkan’ın 1983 tarihli 'Superstar 83 'albümünde yer alan Bir Günah Gibi şarkısının aslı işte bu Rus ezgisidir.

Kara gözlüm, ateş gözlüm
Korkunç ve güzel gözlüm
Ne çok seviyorum seni,
Nasıl da korkuyorum senden
Belli ki uğursuz bir saatte tanımışım seni
Kara gözler, alev gözler
Çağırır beni uzak diyarlara
Aşkın ve barışın hüküm sürdüğü yerlere
Acının olmadığı
Savaşın yasak olduğu yerlere
Sana rastlamasaydım eğer
Bu kadar acı çekmezdim
Gülümseyerek yaşardım hayatımı...
Mahvettin beni kara gözlüm
Ebediyyen mutsuz ettin beni
Kara gözlüm, ateş gözlüm
Korkunç ve güzel gözlüm
Ne çok seviyorum seni,
Nasıl da korkuyorum senden
Belli ki uğursuz bir saatte tanımışım seni
Evgeni Grabenka Pavloviç
Keyili dinlemeler.İsmet

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Beğeni ve görüşleriniz benim için çok değerli. Yürekten teşekkürler.